zondag 10 mei 2009

Zielig.

Het bisdom Den Bosch bestaat 50 jaar. Op straat is een processie. Uit de bomen drupt de regen van een net gevallen bui. Er is geen publiek. De paarse banieren hangen er verzopen bij. Het woord 'druilerig' krijgt hernieuwd zijn betekenis.

In een kerk houdt een Braziliaanse priester een preek tegen 12 gelovigen. Hij heeft drie maanden geleden voor het eerst Nederlands geleerd. Er zijn in Nederland immers geen priesters meer. De Braziliaan is naar de rimboe gestuurd om de heidenen te bekeren.

Een eenzame vrouw zit op haar knieƫn in een hoekje. Ze maakt zich zorgen over waar het heen moet met de wereld. Ze maakt zich zorgen waar het heen gaat met de kerk. Het lijkt me niet hetzelfde.

De hele aanblik raakt mij. Wat moet ik toch met die kerk? Wat hebben al veel mensen hun leven verspild aan religie en dogma. Wat heeft die God ons toch aan gedaan! Wat heb ik daar een hekel aan.

Maar ik heb zo vreselijk met de mensen te doen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten