maandag 2 maart 2009

Oefenen in bescheidenheid

Ik ben naar het Concertgebouw geweest. Nu moet je niet te hoog inzetten als boerenzoon, zo'n eerste keer, dus ben ik begonnen met een kindervoorstelling. Een goede keus zo bleek al snel. Het Koninklijk Concergebouworkest, o.l.v. Jan Willem de Vriend, voerde voor de kinderen o.a. (een deel van) de negende symphonie van Beethoven op, je weet wel: "alle menschen werden brüder".

Terug in Zwolle miste ik de laatste trein. 'Lopen naar Dalfsen', dacht ik toen. Het bleek veel te ver. Het bloed koekt nu nog aan m'n voeten.
Vandaag werd bekend dat het orkest van het Oosten, waar JW de chef dirigent is, problemen met hem heeft.

Hoe duid je zo'n dag?

Het beste orkest ter wereld treed op voor 1000 kinderen, olv een man die wel bekend is, maar niet meer vanzelfsprekend geliefd, zoals hij zelf wellicht dacht; voor een publiek, dat later in de nacht, 150 kilometer verderop, al weer zal leiden aan grenzeloze zelfoverschatting.

Een enorme oefening in bescheidenheid, voor alle betrokkenen. Denk nooit dat je belangrijk bent, of goed ergens in.

Daar kan ik de week weer mee in.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten