dinsdag 2 juni 2009

Speelgoedland

Er is een vliegtuig vermist. Na de Turkse landing in een weiland bij Amsterdam, een nieuw item voor Benno Baksteen. Het vliegtuig was op weg van Brazilië naar Parijs.

Ik krijg nu zorgvuldig geselecteerde informatie over me heen, die de redactie van diverse serieuze programma's heeft samengesteld. Daarom hoor ik, dat De KLM niet rechtstreeks vliegt op Brazilië. En dus moeten Nederlanders die daar willen zijn, of daar vandaan willen , zich behelpen met andere luchtvaartmaatschappijen. Zoals Air France. Een samenwerkingspartner.
Dit blijkt relevant, omdat meteen na de ramp de vraag :"Was er ook een Nederlander aan boord?", in de Nederlandse pers van cruciaal belang is. De hoofdvraag eigenlijk.

Mij intrigeert dat mateloos. Want de vraag is natuurlijk: Is de ramp erger of minder erg, als er een Nederlander aan boord was? Het is vergelijkbaar met de vraag van mijn 3 jarige zoon, die ziet dat van twee exact dezelfde speeltjes die hij deelde met zijn zusje, er één kapot is en één heel: "Die van jou is stuk!"

Nederland is wel een beetje een speelgoedland. Of beter, de Nederlandse pers is een beetje een speelgoedpers. Gelukkig maar dat we niet al te serieus worden genomen.

Of dat ik ons niet al te serieus neem.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten