zondag 15 augustus 2010

Voorgeborchte

Op 21 april 2007 las ik in de krant:"Paus maakt een einde aan het voorgeborchte". Het was een klein artikel, waarvan de impact mij meteen als enorm overkwam. Als niet-katholiek leek het mij dat er meteen een enorme storm van protest op gang zou komen. Met mijn protestantse achtergrond, leek me dit vergelijkbaar met de mededeling van de dominee op zondag dat de hemel, vanaf maandag, niet meer zou bestaan. Maar (tot mijn stomme verbazing) gebeurde er niets! Geen opschudding, geen commotie, geen TV programma, helemaal niets. Mijn katholieke collega's haalden hun schouders op.

In het voorgeborchte zitten (of zaten?) de kinderen die niet zijn gedoopt, en daardoor "nog niet gereinigd zijn van de zonden". In het voorgeborchte zitten ook de zielen die het niet verdienen naar de hel (het vagevuur) te gaan, maar niet weten hoe ze in de hemel terecht hadden kunnen komen. Omdat ze nooit de 'heilsboodschap' hebben gehoord.
En er zitten ook de protestanten! Mijn ouders komen daar! En nu kan dat niet meer!

Ik stel me bij een dergelijk bericht allerlei vragen:
- Waar zijn nu al die lieve ongedoopte kindertjes gebleven?
- Heeft de Paus overlegd met God, dat het voorgeborchte toch niet zo'n goed idee was?
- Heeft God de kinderen, samen met wat engelen, over geplaatst?
- Of heeft het voorgeborchte nooit bestaan?
- Heeft de kerk of de paus het op dit punt steeds mis gehad?
- En als de Paus (die toch onfeilbaar is en de vertegenwoordiger van God op aarde) en de kerk het altijd mis hebben gehad op dit punt, hoe zit het dan met al die andere onwaarschijnlijkheden van de kerkelijke leer?
- Had Spinoza (1632-1677) al gelijk toe hij zei dat de in de bijbel beschreven wonderen onverenigbaar zijn met de wetten van de natuurkunde en dus niet echt gebeurd?

En als het voorgeborchte niet bestaat, waarom de hemel en de hel dan wel? Want die blijken volgend Wikipedia, nog steeds onderdeel uit te maken van de katholieke leer.

Ik ben erg blij dat ik atheïst ben. Dan hoef ik mij het hoofd niet te breken over dit soort dingen, bijv. elke keer als ik in het Mauritshuis, tussen alle andere prachtige dingen, het schilderijtje van Brueghel sr. en Hans Rottenhammer tegen kom, met als titel:"Christus in het voorgeborchte". Wat doet Christus in iets dat niet bestaat?

En is het maken van dat schilderijtje nu niet zonde van de tijd geweest? Tijdverspilling? Zinloos?

2 opmerkingen:

  1. Als circa 8-jarig kind dat vanwege familiegewoonte naar katholieke scholen ging, verzette ik mij op de lagere school al tegen het bestaan van dat 'voorgeborchte'! Dat was zuiver onrechtvaardigheid in mijn ogen!
    En dat en vele anderen dingen van het katholieke geloof zijn dat gebleven door al die jaren heen. Al jaren lang ben ik niet langer katholiek.

    BeantwoordenVerwijderen