maandag 23 februari 2009

Heertje: Heerlijk eerlijk! Of ben je daar te dom voor!?

Stelling:
De pers is de bron van minstens de helft van alle ellende en geruzie in de westerse wereld, zeker tussen politici.

Dat komt omdat ze daar belang bij hebben. Als ik (of een politicus) iets beweer en het is genuanceerd, dan trekt dat niet de aandacht. Maar als het ongenuanceerd is, dan wel. En dus maakt een journalist het ongenuanceerd. Bij voorkeur legt hij het daarna voor aan iemand die het er zeker niet mee eens is en bij voorkeur niet genuanceerd. Die zegt dan misschien ook weer iets ongenuanceerds. En nu is er al twee keer nieuws. Gecreëerd door een journalist. Er is een TV-programma dat dit fenomeen aan de kaak stelt: Heerlijk eerlijk Heertje. Een briljant programma! Met heel veel lagen en pogingen om uit te leggen wat er gaande is. En daar wordt dan weer niet naar gekeken. Want kijkers snappen het niet. Die zijn dom gemaakt door andere journalisten.

Als ik kijker was van Heerlijk, eerlijk Heertje en ik zou tijdens het programma weg zappen, dan zou ik me zorgen maken over mezelf. Maar dat doe ik dan niet, want als ik weg zap ben ik daar te dom voor!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten