vrijdag 27 februari 2009

Vakmanschap en Leerachterstand. En Prem!

Hoe zou je het onderwijs moeten inrichten, zó dat alle kinderen optimaal aan hun trekken komen? Hoe richt je een leersituatie in, zó dat kinderen optimaal bereid zijn tot leren? Daar is veel over bekend. En het is niet ingewikkeld. Kennis ervan, en de vaardigheden om het toe te passen, vormen een groot deel van het vakmanschap van de leerkracht.

Er zijn kinderen met een leerachterstand. Voor sommigen van hen is de leersituatie niet optimaal ingericht. Zij hadden verder kunnen zijn met een anders ingerichte leersituatie.

Er is een beeld van het onderwijs. Voor mensen van boven de 35 is dat nog steeds, ondanks alle vernieuwingen, een klassikaal beeld. Met een juf voor de klas. Dat is de plek en de setting waarin je leert.

Prem Radhakishun haalt al deze dingen door elkaar en veronderstelt dat leerachterstand rechtlijnig is verbonden met maanden onderwijs en ook klassikaal onderwijs. Achterstand wordt veroorzaakt door leerkrachten die hun werk niet doen.

Prem heeft soms gelijk. Veel leerkrachten kunnen iets van Prem leren. Elementen van vakmanschap, creatieve oplossingen, aandacht en serieus nemen van kinderen. Soms heeft Prem ongelijk. Soms is Prem eenkennig en kiest hij voor ouders die beter moesten weten. Net als Prem.

Er is een verband tussen al deze dingen.
Het is de moeite daar over na te denken.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen