woensdag 10 februari 2010

Rouwverwerking (2)

De laatste stuiptrekking van 'Viertakt Vroeg', was het uitdelen van CD's, aan luisteraars die daar om vroegen. Ik heb het geprobeerd. Op een CD met psalmen van de Nederlandse componist Jan Pietersz. Sweelinck. Ik schreef aan presentator Hans Hafmans:

Geachte heer Hafmans, al ben ik geneigd langzaam 'beste Hans' te gaan zeggen,

'Kinderen die vragen worden over geslagen', heb ik van mijn moeder geleerd. Dus de kadoCD is voor mij een beetje een vreemd fenomeen. De psalmen-CD van Sweelink, samen met het afscheid van Viertakt, maakt echter van alles in mij los.
Natuurlijk ben ook ik van huis uit groot geworden met psalmen, en heb ook ik de kerk de rug toe gekeerd. Wat je je niet realiseert als je die stap neemt, is dat je ook iets gaat missen. Ene D.C. Lewis zong ooit al (in de hitparade) :
"Dit is uw kerk oh heer, ik liep zomaar even aan weg van het werk.
Ik kom alleen maar Heer, voor de muziek".
En dan op rijm. Ik was en ben met de kerk, ook de muziek en de psalmen kwijt geraakt. En omdat ik de kerkelijke dogma's niet kon verdragen, dacht ik dat ik blij toe was.

Drie jaar geleden ben ik naar klassieke muziek gaan luisteren. Daarvoor deed ik dat nooit, nou ja een beetje Bach als kind; muziek, die mijn vader op het kerkorgel speelde, maar verder ook niet.
Ik luister en luisterde de afgelopen jaren naar Viertakt, 's morgens en 's middags in de auto. In dat programma hoorde ik de psalmen van Sweelink, dit keer niet als dogma, maar als kunst! Een legale reden om toch de vermaledijde psalmen te horen. En oh hoe prachtig!

Viertakt gaf me de psalmen terug! En nu? Nu wordt Viertakt mij afgenomen.
Alles wat ik weet van klassieke muziek weet ik door Viertakt.
Alles wat ik de afgelopen jaren heb gekocht aan CD's is door Viertakt.
En het is bizar veel.

Ik voel me door het verdwijnen van Viertakt een beetje afgewezen, ontheemd. Waarschijnlijk zal ik nu radio Vier weer (moeten?) verlaten. Als U mij de Sweelink CD stuurt kan die mij misschien, 's morgens in de auto, Viertakt een beetje terug geven, en zal dat heerlijke gevoel van de Viertaktochtenden, samen met de muziek van de door U, aan mij, terug gegeven psalmen, mij misschien, nee zeker, troost bieden.

Viertakt heeft mij de Psalmen terug gegeven.
Misschien kunnen de psalmen mij Viertakt een beetje terug geven.

Het mocht niet baten. De CD heb ik ook niet gekregen. Een rouwblog is alles wat mij rest.

1 opmerking:

  1. zucht...wat een drama's
    ik krijg er een teleurgesteld-sinterklaas-gevoel van.
    leef van harte met je mee!

    BeantwoordenVerwijderen