zondag 4 oktober 2009

Onderzoeksdilemma

Ik ken iemand die therapeut is in de Pompe kliniek. Hij voert daar hoofdzakelijk gesprekken met verkrachters. Deze ene zin verbergt voor mij al een wereld aan dilemma's.

Ik las voor het eerst van mijn leven een artikel in het tijdschrift voor psychotherapie. Het viel mij toe. Het artikel is geschreven door therapeuten in de forensische psychiatrie. Mensen die TBS-ers 'verplegen' dus. In het artikel werd ingegaan op de relatie tussen risicotaxatie en de helende taak van psychotherapie.

De druk op de forensische psychiatrie om de effecten van therapeutische inspanningen transparanter te maken en wetenschappelijk te onderbouwen is enorm. Doel van de interventies is immers om het recidive-risico te verkleinen. Er moet meer onderzoek worden gedaan!

Psychiatrie is erop gericht psychische klachten te verminderen, het welbevinden te vergroten en de kwaliteit van het leven te verbeteren. Dat kun je bereiken door bijvoorbeeld schemagerichte therapie toe te passen. Veel psychiatrische patiƫnten blijken inadequate handelingsschema's te hebben ontwikkeld in hun leven tot aan het delict. Inadequate spiegelsystemen.

In de praktijk blijken de werelden van de risicotaxatie en van de therapie niet noodzakelijkerwijs aan elkaar verbonden. De keuze voor te behandelen gedragsschema's worden niet gebaseerd op de gedragsschema's die het meest bijdragen aan het terugkeren van het delinquente gedrag.

In het artikel wordt een lans gebroken om deze werelden te verbinden en op elkaar af te stemmen. Lijkt me een fijn plan!

Wat is het dilemma? Om te weten of iets werkt, moet je delinquenten op verlof sturen. En daarvan moet de helft de oude therapie hebben gehad en de andere helft (met natuurlijk vergelijkbare achtergronden) de nieuwe therapie. En dan hoop je dat de mensen met de oude therapie meer verkrachtingen begaan dan die met de nieuwe werkwijze zijn behandeld.

Of is dat te cynisch? De overheid wil geen recidive, maar wel onderzoek. Dat gaat niet samen, Dan moet je TBS afschaffen. En dat lijkt mij, gezien de achtergronden van hen die TBS ondergaan, geen echte optie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten