dinsdag 1 september 2009

Belangstelling

In Niftrik is een camping. Recht aan de Maas. Hij is ongeveer 100 bij 25 meter en er staan alleen stacaravans. Twaalf naast elkaar. Vaste plaatsen van mensen die daar al 20 jaar komen. In Niftrik is niets te beleven. Op de camping is niets te beleven. Het is er stil en warm, want er is geen schaduw.

Ik zit in een cafe. Tegenover mij zit iemand die vertelt dat hij al 20 jaar naar de camping in Niftrik gaat in de vakantie. Mijn geest griezelt, maar ik verbijt me.
- Wat is er zo leuk aan deze camping?
- Wat doe je daar?
- Waar ga je naar toe vanaf hier?
- Heb je contact met de andere mensen?
- Heb je contact met de mensen in het dorp?
Met enige inspanning verplaats ik me in het referentiekader van deze bijzondere kampeerder.
Hoe meer ik leer van zijn wereld, hoe meer ik me voor kan stellen dat hij dit doet. Ik krijg zowaar enige sympathie voor zijn drijfveren, en voor deze herhalingsvakantie die al 20 jaar duurt. Wat trouwens niet wil zeggen dat ik volgend jaar ook Niftrik overweeg.
Plotseling verbaast mijn gespreksgenoot me met de opmerking:"ik weet wel dat de meeste mensen het niks vinden, saai en zo. En ik snap dat ook wel."
Ik ben betrapt!

"Wat is het geheim van een goede relatie?"
Vertrouwen!
"En als we dat zo goed weten, hoe win je dan vertrouwen?"
Belangstelling!

Belangstelling levert sympathie op, voor de ander, maar ook van de ander voor de belangstellende. Sympathie verandert in vertrouwen. Vertrouwen is de basis voor succesvolle communicatie in een succesvolle relatie.

Natuurlijk!
Het is moeilijk uit te leggen.
Omdat het zo gemakkelijk te begrijpen is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten